Brzydkie kaczątka

Pisklęta łabędzi rosną bardzo powoli

W lipcu większość ptaków zakończyła już lęgi. Tymczasem na wielu jeziorach i stawach można zobaczyć łabędzie z małymi, puszystymi pisklętami.

Samica łabędzia z puszystymi pisklętami

Fot. Przemysław Wylegała

To, jak długo pisklęta pozostają pod opieką rodziców, zależy w dużej mierze od wielkości ptaków. Drobne ptaki śpiewające przebywają w gnieździe zaledwie około 2 tygodni. Nic więc dziwnego, że gatunki te potrafią wyprowadzić w ciągu roku nawet 3–4 lęgi. W przypadku naszych największych ptaków – łabędzi niemych (Cygnus olor), okres lęgowy trwa bardzo długo. Po około miesiącu wysiadywania z jaj wykluwają się zupełnie niepodobne do swoich dostojnych rodziców, pokryte szarym puchem pisklęta. Najczęściej po kilkunastu godzinach od momentu wyklucia, opuszczają swoje rodzinne gniazdo i pod opieką obojga rodziców wyruszają w pełną niebezpieczeństw drogę ku dorosłości. Mimo że od samego początku są bardzo samodzielne, przez długi czas pozostają pod opieką dorosłych. Łabędziątka żywią się dość ubogim w białko pokarmem roślinnym, więc rozwijają się stosunkowo wolno. Zdolność lotu uzyskują dopiero po około dwóch miesiącach – najczęściej w połowie sierpnia. Jednak czasami jeszcze przez całą zimę łabędzia rodzina trzyma się razem i dopiero wiosną młode „idą na swoje”.

Jeszcze 20–30 lat temu, gdy łabędzie nieme były znacznie rzadsze i gniazdowały prawie wyłącznie na dużych spokojnych stawach i jeziorach, obserwować mogli je tylko nieliczni. Obecnie, dzięki ochronie gatunkowej, można spotkać je w prawie całym kraju i stanowią prawdziwą ozdobę naszych wód. Dzisiaj ptaki te potrafią zakładać gniazda nawet na niewielkich stawach i gliniankach w centrum miast.

Przemysław Wylegała

Więcej informacji o wszystkich gatunkach łabędzi można znaleźć w artykule: Nie takie znów brzydkie kaczątka - Biuletyn 1-2/2002.