Jej Wysokość w papierowej twierdzy

Mimo że klecanki nie należą do specjalnie agresywnych os, w każdej chwili gotowe są do obrony własnego gniazda

Fot. Adriana Bogdanowska

Owady nie należą do charyzmatycznych zwierząt, a mimo to część z nich daje o sobie skutecznie znać w naszym codziennym życiu. Obecność niektórych, jak choćby kolorowych motyli ożywiających swoim zwiewnym lotem ukwiecone łąki czy akompaniujących im świerszczy i koników polnych, jest postrzegana na ogół pozytywnie. Istnieje jednak spora grupa gatunków, których odbiór społeczny, delikatnie mówiąc, nie jest najlepszy. Są wśród nich między innymi komary, inne muchówki czy karaczany. Niewiele jest natomiast grup owadów, które budziłyby tyle negatywnych reakcji co osy. Zdaniem większości ludzi nie dzieje się tak bez przyczyny – część gatunków to organizmy społeczne, zaciekle broniące swoich gniazd. Nie bez znaczenia jest także sposób, w jaki to robią – dysponują żądłem, które jest w stanie zadać napastnikowi niemały ból. W odróżnieniu od, na przykład, pszczoły miodnej osy są w stanie żądlić wielokrotnie. Na dodatek często gnieżdżą się bardzo blisko człowieka, więc mamy gotowy przepis na konflikt. Okazuje się jednak, że problem leży w tym wypadku po naszej stronie. Przy zadaniu sobie minimum trudu, polegającego na odpowiednim zachowaniu, a przy okazji również zgłębieniu tajników życia tych owadów, okazuje się, że są one nie tylko nie tak groźne, jak się je postrzega, ale przede wszystkim fascynujące.

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...