Zbliżają się wakacje, a wraz z nimi egzotyczne wyjazdy, podczas których niejednokrotnie dajemy sobą zawładnąć manii zakupowej, zwłaszcza gdy tubylec kusi „very cheap, only for you, my dear”. Breloczek z konika morskiego albo pasek do zegarka z krokodyla, a może spinka z kolca jeżozwierza... Okazja? Niewątpliwie tak, ale do wpędzenia się w tarapaty i przyłożenia ręki do zgubnego dla przyrody procederu, jakim jest nielegalny handel okazami zagrożonych gatunków. A może by tak urządzić mieszkanie w palisandrowej boazerii − gazetka z marketu kusi przeceną na egzotyczne drewno... Czy masz świadomość, jaka jest prawdziwa cena tych gadżetów?
Plansze przedstawiające wystawę dotyczącą nielegalnego handlu egzotycznymi pamiątkami
Fot. Anna Grebieniow
PTOP „Salamandra” uczestniczy od tego roku w realizacji kampanii medialnej GINĄCE GATUNKI, skierowanej do widzów TVP, internautów, turystów i architektów wnętrz. Celem kampanii jest odsłonięcie kulisów handlu okazami gatunków zagrożonych, skali nielegalnego procederu oraz uświadomienie konsekwencji prawnych, jakie czekają sprzedawców lub/i nieświadomych kupców. Głównym elementem kampanii ma być cykl filmów dokumentalnych z Mateuszem Damięckim w roli przyrodnika-podróżnika odwiedzającego egzotyczne regiony świata, m.in. RPA, Madagaskar i kraje Azji. Widzowi zostaną zaprezentowane wybrane tematy: handel pamiątkami wykonanymi ze zwierząt chronionych, handel drewnem wiążący się z rabunkową wycinką drzew w cennych przyrodniczo regionach świata. Naświetlone zostaną powiązania między tym, co kupujemy, a niszczeniem środowiska na wielką skalę. Oprócz tego w Internecie już niedługo zaczną krążyć tematyczne spoty i banery. Do szkół już od czerwca trafia wystawa dotycząca egzotycznych pamiątek, a podczas wybranych imprez targowych o tematyce architektonicznej i budowlanej będzie prezentowana wystawa na temat egzotycznego drewna. Zagadnienia te pojawią się również na festiwalach podróżniczych w formie prezentacji, wystaw i ulotek. Broszury z Mapą Ginącego Świata dostępne będą na lotniskach, dzięki czemu będzie można się dowiedzieć, czego nie należy przywozić z podróży, aby nie szkodzić przyrodzie i... sobie. Dla turystów ułatwieniem w podejmowaniu właściwych decyzji ma być aplikacja mobilna Świadomy Podróżnik, która od 2016 roku będzie do pobrania z witryny projektu: www.ginacegatunki.pl lub w sklepie Google Play.
Kampanię prowadzi firma BANZAI we współpracy z Fundacją na rzecz Kultury i Edukacji „Sztuki Wszystkie” oraz PTOP „Salamandra”, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Patronat honorowy nad projektem sprawuje Minister Środowiska.
Anna Grebieniow
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.