Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”
 


Konkursy wiedzy przyrodniczej

W roku szkolnym 1999/2000 zainteresowanie organizowanymi przez „Salamandrę” Konkursami znowu wyraźnie wzrosło. W obu Konkursach łącznie wzięło udział blisko 400 szkół! Cieszy nas to bardzo, ponieważ świadczy o tym, że coraz więcej młodych ludzi pasjonuje się przyrodą.

Uczestnicy rozgrywek półfinałowych konkursu dla szkół średnich rozpoznawali ptaki na podstawie przezroczy, głosów oraz opisu charakterystycznych cech

Uczestnicy rozgrywek półfinałowych konkursu dla szkół średnich rozpoznawali ptaki na podstawie przezroczy, głosów oraz opisu charakterystycznych cech
Fot. Andrzej Kepel


7 grudnia 1999 r. odbył się etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Przyrodniczego dla Uczniów Szkół Podstawowych i Gimnazjów. Tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem „Drzewa i krzewy Polski”. Do etapu wojewódzkiego zakwalifikowano ponad 200 osób. Miał on miejsce 19 lutego 2000 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Poznaniu. Jak zwykle uczniowie wykazali się wiedzą, której nie powstydziłby się niejeden student biologii. Ostatecznie, w wyniku rozgrywek konkursowych, najlepszym młodym „dendrologiem” województwa wielkopolskiego okazał się Dawid Wałęsiak ze Szkoły Podstawowej nr 52 w Poznaniu. Drugie miejsce zajęła uczennica tej samej szkoły - Agnieszka Cieślak. Na trzecim miejscu znalazł się Zbigniew Buszewski - jeden z najmłodszych uczestników konkursu, uczeń VI klasy Szkoły Podstawowej w Rakoniewicach.

15 kwietnia 2000 r. odbył się w Świebodzinie „finał finałów” konkursu „Drzewa i krzewy Polski”. Wzięło w nim udział 22 laureatów Konkursu organizowanego przez „Salamandrę” oraz tyle samo zwycięzców podobnego Konkursu prowadzonego przez Lubuski Klub Przyrodników. Pierwsze miejsce w wielkim „finale finałów” zajął Kryspin Andrzejewski z Gimnazjum nr 1 w Słubicach, drugie - Tomasz Michalak z Gimnazjum w Babiaku, trzecie - Jowita Winiaszewska ze Szkoły Podstawowej w Nojewie, czwarte - Dawid Wałęsiak z SP nr 52 w Poznaniu, piąte - Agnieszka Langner z SP 2 we Wrześni. Po emocjonujących rozgrywkach konkursowych uczniowie wzięli udział w wycieczce do Łagowskiego Parku Krajobrazowego. Kolejna edycja konkursu dla szkół podstawowych i gimnazjów zatytułowana będzie „Parki Narodowe w Polsce”.

Laureaci Konkursu „Drzewa i krzewy Polski” wraz ze swoimi nauczycielami. Od lewej: Wirginia Sieradzan, Zbigniew Buszewski, Dawid Wałęsiak, Czesław Wasielewski oraz Agnieszka Cieślak.

Laureaci Konkursu „Drzewa i krzewy Polski” wraz ze swoimi nauczycielami. Od lewej: Wirginia Sieradzan, Zbigniew Buszewski, Dawid Wałęsiak, Czesław Wasielewski oraz Agnieszka Cieślak.
Fot. Andrzej Kepel


18 marca, w godzinach południowych, odbył się w Liceum Ogólnokształcącym nr 8 w Poznaniu finał Wojewódzkiego Konkursu Przyrodniczego dla Uczniów Szkół Średnich pt. „Ptaki Polski”. Uczestniczyło w nim ponad stu uczniów szkół średnich z całego województwa wielkopolskiego. Pierwszą nagrodę zdobył Michał Białek z Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Pobiedziskach. Na drugim miejscu znalazł się Krzysztof Kamiński z Zespołu Szkół nr 1 w Lesznie. Laureatem trzeciej nagrody został Łukasz Galimski z Liceum Ogólnokształcącego w Złotowie. Najlepsi młodzi ornitolodzy Wielkopolski musieli m.in. rozpoznawać gatunki ptaków na podstawie głosów, przezroczy, rysunków, a także pozostawionych przez ptaki śladów. Również podczas tej imprezy uczniowie wykazali się zdumiewającym poziomem wiedzy, świadczącym o silnych zainteresowaniach przyrodniczych. W roku szkolnym 2000/2001 Konkurs przebiegać będzie pod hasłem „Owady Polski”.

Redakcja

Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra” bardzo dziękuje dyrekcji i nauczycielom Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Poznaniu oraz Liceum Ogólnokształcącego nr 8 w Poznaniu za pomoc w zorganizowaniu imprez finałowych. Organizację Konkursów wsparły ponadto: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Środowiska, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz Wydawnictwo „Multico”.

Wybór numeru


Uwaga. To jest artykuł archiwalny. Przedstawione w nim informacje odpowiadają sytuacji, stanowi wiedzy i przepisom obowiązującym w chwili oddawania go do druku. Obecnie mogą one być nieaktualne.