Poznań dla pustułek

Samiec pustułki zaglądający do okna mieszkania, przy którym jest gniazdo

Pustułka (Falco tinnunculus) objęta jest w Polsce ścisłą ochroną gatunkową i wymaga ochrony czynnej. Podstawowym działaniem w tym zakresie jest montowanie skrzynek lęgowych, czyli zapewnienie tym ptakom bezpiecznych miejsc do wychowu młodych. Tegoroczne wakacje rozpoczęliśmy więc od wdrażania projektu pod nazwą „Czynna ochrona sokoła pustułki w Poznaniu”, przy współpracy ze Spółdzielnią Mieszkaniową „Osiedle Młodych” w Poznaniu.

W ubiegłym stuleciu odnotowano silny z przyczyn antropologicznych spadek liczebności ptaków szponiastych w Polsce, w tym i pustułki. Gatunek ten odbudował jednak swoją liczebność, przenosząc się do miast i wyprowadzając lęgi w różnego rodzaju szczelinach budynków.

W ostatnich latach, również w Poznaniu, przeprowadza się intensywnie prace mające na celu termomodernizację budynków. Jest to proces niezbędny w celu zmniejszenia zużycia energii i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Prace te mają jednak negatywny wpływ na bioróżnorodność w miastach, w tym głównie na zmniejszenie się liczby miejsc gniazdowych ptaków, w tym również pustułki. PTOP „Salamandra” postanowiło temu przeciwdziałać i w latach 2001−2005 przeprowadziło dwa projekty mające na celu kompensację utraconych, synantropijnych siedlisk tego sokoła.

Skrzynki lęgowe dla pustułek montowane są dzięki pomocy alpinistów

W ramach tych projektów zamontowano w Poznaniu 80 skrzynek lęgowych, co zaowocowało wzrostem populacji tego gatunku do 70 par. Przez wiele lat, w wyniku działania czynników atmosferycznych, skrzynki te uległy jednak częściowemu lub całkowitemu zniszczeniu i przestały pełnić swoją funkcję. Konieczne więc było zastąpienie zniszczonych skrzynek nowymi, a w miejscach, w których zostały one całkowicie usunięte w wyniku prac termomodernizacyjnych – zamontowanie nowych.

Zainstalowano również skrzynki lęgowe w zupełnie nowych miejscach, w których pustułki wyprowadzały lęgi, korzystając z dostępnych szczelin w budynkach. Było to jednak niebezpieczne dla ptaków młodocianych, które regularnie trafiały do azylu dla ptaków przy Ogrodzie Zoologicznym w Poznaniu.

Mamy nadzieję, że pustułkom spodobają się nowe domy i na poznańskim niebie znów będziemy mogli podziwiać ich powietrzne akrobacje.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Batycki

Projekt „Czynna ochrona sokoła pustułki w Poznaniu” finansowany jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz Miasta Poznania.