Wyspa zrodzona z ognia

Wyspy archipelagu Vestmannaeyjar widziane z Surtsey w pogodny dzień lipcowy

Wyspy archipelagu Vestmannaeyjar widziane z Surtsey w pogodny dzień lipcowy

Kiedy 14 listopada 1963 roku rozpoczynała się erupcja podwodnego i bezimiennego jeszcze wówczas wulkanu u południowych wybrzeży Islandii w archipelagu Vestmannaeyjar, nikt nie przypuszczał, że stanie się ona początkiem historii fascynującego miejsca, stwarzającego niepowtarzalną okazję do śledzenia wszystkich etapów kolonizacji lądu przez organizmy żywe. Następnego dnia z fal północnego Atlantyku wynurzyła się wyspa nazwana Surtsey na cześć nordyckiego boga ognia – Surtura, która od samego początku objęta została całkowitą ochroną i zakazem wstępu. W ten sposób udało się do minimum ograniczyć wpływ człowieka na wszelkie zachodzące na niej procesy. Każdego roku, w drugim tygodniu lipca, wyrusza ekspedycja naukowa złożona z kilkorga naukowców, którzy monitorują, co dzieje się na wyspie, śledzą kolonizację tego skrawka lądu przez rośliny i zwierzęta oraz analizują zmiany w rozmieszczeniu gatunków, które już zdążyły skolonizować Surtsey...

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...

Tekst i zdjęcia: Paweł Wąsowicz
Islandzki Instytut Historii Naturalnej