Martwe drewno pełne życia

Nadobnica alpejska (Rosalia alpina), chrząszcz z rodziny kózkowatych, to jeden z najbardziej efektownych i rzadkich gatunków owadów saproksylicznych w naszym kraju

Nadobnica alpejska (Rosalia alpina), chrząszcz z rodziny kózkowatych, to jeden z najbardziej efektownych i rzadkich gatunków owadów saproksylicznych w naszym kraju
Fot. Jakub Michalcewicz

Bardzo wiele gatunków bezkręgowców, w tym owadów, jest uzależnionych od obecności martwego drewna w lesie. Nieznana zapewne większości czytelników nazwa – owady saproksyliczne – zarezerwowana jest dla tych gatunków, które podczas części swego życia są zależne od obumierających drzew i martwego drewna lub od zasiedlających ten substrat grzybów i innych owadów. Jedne z nich są niepozorne i łatwo ujdą naszej uwadze, inne wprost przeciwnie – zachwycają rozmiarami czy barwami i nie sposób przejść obok nich obojętnie. Znaczna część gatunków saproksylicznych należy do bardzo rzadkich i zagrożonych. Odnajdziemy je na liście zwierząt objętych ochroną prawną, w Polskiej czerwonej księdze zwierząt i na „czerwonych listach”, a także w załącznikach Konwencji Berneńskiej i Dyrektywy Siedliskowej.

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...