Wycieczka ornitologiczna nad Zbiornik Jeziorsko

Wycieczki ornitologiczne organizowane przez PTOP „Salamandra” mają już kilkuletnią tradycję i spore grono stałych uczestników. 25 września 2004 po raz kolejny wybraliśmy się podglądać ptaki, tym razem na drugi pod względem wielkości zbiornik zaporowy w Polsce – Jeziorsko. Został on zbudowany w latach 80. na Warcie pod Sieradzem, na granicy województw wielkopolskiego i łódzkiego. Jego powierzchnia przy maksymalnym piętrzeniu wynosi około 42 km2. Mimo że jest to sztuczny akwen, stanowi on bardzo cenną ostoję ptaków wodno-błotnych.

Pozostałością po rosnących tu niegdyś drzewach są nagie pniaki, służące wielu ptakom za punkty widokowe

Fot. Adriana Bogdanowska

Z Poznania wyjeżdżaliśmy nieco zaniepokojeni pogodą, gdyż przez kilka dni poprzedzających wycieczkę wiał silny wiatr i padał deszcz. Okazało się jednak, że aura była dla nas łaskawa – dzień był słoneczny i bezwietrzny, idealny do obserwowania ptaków. A było ich niemało. Na zaporze czołowej zbiornika, podczas pierwszego postoju, przywitał nas rybołów (Pandion haliaetus). Ten wspaniały ptak wzbudził podziw u wszystkich wycieczkowiczów, tym bardziej że można go było obserwować przez kilkanaście minut z niedużej odległości, również podczas polowania. Inne gatunki ptaków obserwowaliśmy z różnych miejsc położonych na wschodnim brzegu akwenu. Na lekko pofalowanej powierzchni wody pływały stada perkozów dwuczubych (Podiceps cristatus), łysek (Fulica atra) oraz kaczek, m.in. rożeńce (Anas acuta) i świstuny (A. penelope). Nad zbiornikiem krążyły liczne mewy srebrzyste (Larus argentatus), mewy pospolite (L. canus) oraz śmieszki (L. ridibundus).

Uczestnicy wycieczki z dużym zainteresowaniem obserwowali odpoczywające na rozlewiskach ptaki

Fot. Paweł Śliwa

Ponieważ poziom wody w zbiorniku nie był tego dnia zbyt wysoki, znaczna część dna była odsłonięta, a w wielu miejscach utworzyły się płytkie rozlewiska. W takich miejscach obserwowaliśmy setki ptaków siewkowatych, m.in.: czajki (Vanellus vanellus), kszyki (Gallinago gallinago), rycyki (Limosa limosa), krwawodzioby (Tringa totanus), siewnice (Pluvialis squatarola), sieweczki rzeczne (Charadrius dubius), biegusy małe (Calidris temminckii) i biegusy zmienne (C. alpina). Na sterczących gdzieniegdzie pniakach, które są pozostałością po rosnących tu dawniej drzewach, przesiadywały majestatyczne bieliki (Haliaeetus albicilla), a wysoko na niebie zobaczyć można było klucze migrujących gęsi zbożowych (Anser fabalis) i białoczelnych (A. albifrons).

Dzięki znakomitej pogodzie, możliwości obserwowania wielu ciekawych ptaków oraz miłej atmosferze, ten wrześniowy dzień będzie zapewne często wspominany przez uczestników wyprawy.

Paweł Śliwa

Wycieczka ornitologiczna dofinansowana została z funduszu Unii Europejskiej.