Parszywa siódemka

Samiec strojnisia jest niezwykle efektownie ubarwiony

Fot. Pavel Krásenský
www.macrophotography.cz
www.insect-foto.com

Z pewnością każdy, przynajmniej raz w życiu, zadawał sobie pytanie, jaki sens ma ochrona zagrożonych gatunków roślin i zwierząt. Skoro nie są w stanie przystosować się do środowiska zmienionego przez człowieka, to czy warto wydawać miliony dolarów na programy ochrony, hodowlę w ogrodach zoologicznych, utrzymanie ostatnich fragmentów środowiska naturalnego w stanie gwarantującym przeżycie garstce osobników? O ile prawna ochrona zwierząt, takich jak ptaki czy ssaki, zwykle nie wzbudza kontrowersji, o tyle ochrona tych najmniejszych, takich jak np. pająki, może być polem do polemiki i licznych dyskusji. Tymczasem warto pamiętać, że zwierzęta te spełniają określoną rolę w ekosystemach. Jako drapieżniki utrzymują na stałym poziomie populacje ofiar (przede wszystkim owadów), a także same stanowią znaczną część pokarmu ptaków. Zwłaszcza w okresie wiosennym, gdy temperatury są wciąż dość niskie, a większość owadów nie przebudziła się jeszcze z zimowego letargu, pająki stanowią znaczną część ptasiej diety. Warto je chronić również ze względów czysto estetycznych. Wszystkie chronione gatunki krajowe, to pająki o wyjątkowo ciekawej biologii, a część z nich jest dodatkowo pięknie ubarwiona.

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...